مشاوره دبیرستان شهید بهشتی نورآباد دلفان

مشاوره دبیرستان شهید بهشتی نورآباد دلفان
 
علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 659
بازدید کل : 166888
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1





اهميت تعطيلات عيد براي داوطلبان
اين دوره از چند جهت اهميت دارد:
بسياري از دانش آموزان با تعطيل شدن مدرسه ها ،فرصتي طلايي و استثنايي بدست مي آورند و آزاد مي شوند.حالا آنها مي توانند بسيار بيشتر از گذشته درس بخوانند . تجربه هم نشان داده است كه خيلي از دانش آموزان در دوران بعد از عيد نسبت به فارغ التحصيلان پيشرفت بيشتري داشته اند.
در اواخر فروردين ماه آزمون هاي جامع شروع مي شود . شما تنها يك ماه فرصت داريد تا :دروس خوانده نشده را بخوانيد دروس قبلي را مرور كنيد و نقاط ضعف خود را برطرف سازيد. انجام اين همه كار در اين فرصت كوتاه ،نياز به برنامه دقيقي دارد بدون برنامه حساب شده اين كار انجام شدني نيست .
تعطيلات عيد براي بسياري از آموزشگاه ها و كلاس هاي كنكور فرصت مناسبي است تا با تنطيم (كلاس هاي فوق العاده ) عقب ماندگي آموزشي خود را جبران و در واقع سرهم كنند ولي بعدا متوجه مي‌شويدكه اين كلاس ها (تله)ي بزرگي براي وقت بچه هاست و دست وپاگير كنكوري‌ها مي‌شود.
در ايام عيد برنامه هاي عمومي خانواده مانند ديد و بازديد مهمانيها سفرها و ... با فعاليت درسي شما طلاقي پيدا مي كند . هماهنگي اين برنامه ها با برنامه هاي درسي شما اهميت زيادي دارد.
به هر حال اين ايام نقطه عطفي در آمادگي درسي شماست و سرنوشت بسياري از كنكوري‌ها در مدت اين بيست روز رقم مي خورد.هرچند نبايد انتظار داشت كه در اين مدت معجزه اي روي مي دهد ولي اين كه چگونه و با چه برنامه اي از آن استفاده شود قطعا نقش مهمي در نتيجه كارتان خواهد داشت تعطيلات عيد را جدي بگيريد.

نحوه‌ي عملكرد دانش آموزان

با فرا رسيدن فصل بهار ، سه نوع رفتار و برنامه ريزي عمده در بين دانش آموزان ديده مي شود:

۱- بعضي ها از اين فرصت براي رفع خستگي و تجديد قوا استفاده مي كنند.

۲- عده ديگري عقيب ماندگي هاي درسي خود را جبران مي كنند.

۳- گروهي ديگر دروسي را كه قبلا آموخته اند دوره و جمع بندي مي كنند.

در اين دوره كه اكثرا دانش آموزان با شتاب و جديت بيشتري درس مي‌خوانند ،اگر به هر دليل و بهانه‌اي نتوانيد از وقت خود استفاده كنيد، از ديگران عقب خواهيد ماند. پس ديگر رفتن به مسافرت معنايي ندارد. حتي اگر فكر مي‌كنيد كه با همراه بردن كتاب در مسافرت مي‌توانيد درس بخوانيد ،سخت در اشتباهيد! تجربه مي‌گويد ،چنين اتفاقي نادر است. البته اگر واقعا خسته هستيد و به تغيير محيط و آب و هوا احتياج داريد، چاره‌اي نيست، به يك مسافرت كوتاه دو تا سه روزه برويد. در شرايطي كه سخت مشغول كار هستيد رفتن به يك مسافرت غير ضروري، فعاليت شما دچار وقفه و سكته مي كند.در اين صورت، تمركز و شتاب درس خواندن شما مختل مي‌شود

استراحت در عيد
مطالعه‌ي جدي اين ايام، اصلا به معناي آن نيست كه صبح تا شب فقط درس بخوانيد. مي‌توانيد در اين ايام به شيوه‌هاي مناسب ،تفريح و استراحت كنيد.

دلسردي و ياس
در اين دوره دلسردي و نا اميدي گريبان گير بسياري از كنكوري‌ها مي‌شود.در كنار داوطلبان ضعيف‌تر ،عده‌اي از داوطلبان كوشا و قوي هستند كه از نتايج آزمون هاي آزمايشي خود راضي نيستند نگران كسب رتبه ي نا مطلوب هستند و يا حجم مطالب باقيمانده آنها را نگران و مايوس كرده است ديگر مثل روزهاي اول درس نمي خوانند،كند پيش مي روند ،ساعات مطالعه آنها كاهش يافته و زودتر از قبل خسته مي شوند.
تجربه نشان مي دهد وقتي داوطلبان دچار دلسردي و ياس مي شوند ،افكار منفي به آنها هجوم مي آورد،بدبين مي شوند،غير واقع بينانه به ارزيابي موقعيت خود مي پردازند و همه چيز را تيره و تار و از دست رفته مي بينند.بسياري از آنها با مراجعه به مشاور ،دوباره به موقعيت واقعي خود پي مي برند و از بحران خود ساخته خارج مي‌شوند.
به داوطلبان ضعيف‌تر توصيه مي‌كنيم دوباره به آخرين رتبه پذيرفته شدگان در دانشگاه ها مراجعه كنند حتما در ميان اين همه رشته با رتبه‌هاي ريز و درشت، جايگاهي براي شما وجود دارد. آيا نمي‌توانيد اين جايگاه را پيدا كنيد؟ اگر توان خود را نزديك به نمره ي يك رشته مي بينيد ،دست از تلاش بر نداريد.به داوطلبان قوي تر كه قبلا خوب درس خوانده اند،توصيه ميكنيم : نگذاريد با مايوس شدن ،از رقابت باز نمانيد.
ميدان را به ديگران واگذار نكنيد.بهتر است آهسته و پيوسته به كار خود ادامه دهيد.آدم هاي موفق و سخت كوش هيچ فرصتي را از دست نميدهند.اگر هم در اولين آزمون جامع به نتايج دلخواه نرسيديد،نا اميد نشويد.اشكالات و نقاط ضعف خود را تحليل كنيد و براي آنها برنامه ريزي كنيد.اگر به خاطر نتايج كنكورهاي آزمايشي ،نتيجه ي شما در كنكور بد يا خوب نمي شود درس خواندن مانند بازي شطرنج است دانش آموزان قوي با حركات سنجيده به راحتي مي توانند موقعيت خود را باز يابند و از حالت (كيش) خارج شوند.

ديد و بازديد اقوام
سعي كنيد موضوع كنكور و اهميت آن را براي خانواده خود روشن كنيد و از آن ها بخواهيد عيد امسال را به كمك شما بيايند و ديد و بازديد ها را به حد اقل برسانند.خود شما هم تنها به ديدار اقوام درجه ي يك خود بسنده كنيد و سعي كنيد اين وطيفه را در دو يا سه روز به اتمام برسانيد و زودتر روي موضوع اصلي ،كه همان كنكور است متمركز شويد.

ساعات خواب در ايام نوروز
يكي ديگر از نكاتي كه بايد به آن توجه داشته ساعات خواب و بيداري در ايام نوروز است در ايام عيد معمولا به دليل تعطيلي مدارس، بيدار شدن دانش آموزان چند ساعت عقب مي افتد اين مسئله دو اشكال دارد اول اينكه چند ساعت از ساعات شبانه روز است بهترين بهره را ببريد اگر از حساسيت فصلي كه موجب خواب آلودگي و سستي مي شود رنج مي بريد، با مشورت پزشك زودتر به پيشگيري آن بپردازيد،داشتن ورزش و تحرك در برنامه روزانه يكي از تكنيك هاي كنترل خواب بهاري است كافي است ۳۰ دقيقه مقاومت كنيد.

تغذيه در ايام نوروز
از مسايل مهم ديگر در طول عيد نوروز ، تغذيه مناسب است كه هم بر ميزان راندمان شما در مطالعه و هم بر ميزان خواب شما در شبانه روز تاثير مي گذارد .سعي كنيد از خوردن بيش از حد آجيل و شيريني خودداري كنيد. غذاي پرحجم و چرب نخوريد و به جاي آن از غذاي كم حجم و پركالري استفاده كنيد و در نهايت يك توصيه مهم :صبحانه را به هيچ قيمتي فراموش نكنيد.

تلويزيون و تلفن در ايام نوروز
يكي ازمهم‌ترين آفت‌هاي عيد تماشاي بدون برنامه تلوزيون است. پس سعي كنيد به هيچ وجه تلوزيون را بدون هدف روشن نكنيد و بعد ا ز اتمام برنامه ي مورد نظر خود (كه آن« هم يك يا دو برنامه انتخاب شده از بين برنامه هاست)به سرعت تلوزيون را خاموش كنيد و به محل مطالعه خود برگرديد در اين فصل از سال ،برخي از دوستان شما ،كه خود بنا به دلايلي مطالعه نمي كنند براي كاهش اضطراب خود سعي مي كنند زمان شما را با كشاندن شما به پاي تلفن تلف كنند پس مواظب تلفن باشيد.)بهتر است از ديدن برنامه هاي هيجان انگيز يا سريال هاي دنباله دار بپرهيزيد و به برنامه هاي كوتاه طنز با توجه به نكات ذكر شده بالا بپردازيد.

اصول و تكنيك‌هاي برنامه ريزي در ايام نوروز
حتما سعي كنيد براي هر روز خود يك برنامه ي بدون مدون داشته باشيد به دليل اهميت فراوان اين موضوع ،دوباره تكرار مي كنم . ما براي هر روز خود برنامه اي داشته باشيد سعي كنيد برنامه با توانايي هاي شما منطبق باشد مهمترين مسئله اين است كه شما با توجه به توانايي هاي خود برنامه بنويسيد چرا كه اگر در برنامه ي خود اصل واقع گرايي را درنظر نگيريد ممكن است اصلا آن را اجرا نكنيد از قديم گفته اند كه سنگ بزرگ نشانه نزدن است پس بعد از بررسي توانايي هاي خود يك برنامه منطقي و واقع گرايانه تهيه كنيد و خود را حتما ملزم به اجراي آن كنيد چرا كه داشتن برنامه موجب مي شود كه شما نسبت به عملكرد خود يك ديد كلي داشته باشيد و از چهارچوب درست خارج نشويد و زمان خود را به بهترين شكل مديريت كنيد در اين دو هفته درس هايي را كه نقاط ضعفتان هستند در برنامه بگنجانيد بطوريكه اگر قرار باشد بعدازعيدازدروس پايه و پيش دانشگاهي آزمون گرفته شود آمادگي شما بيش از ۷۰درصد باشد اگر تا به حال به دروس عمومي توجه نداشتيد آنها را هم در برنامه خود بگنجانيد.

برگزاري آزمون هاي متناسب با ايام نوروز
سعي كنيد بعد از هر چند روزمطالعه،آموخته هاي خود را در آزمون‌هاي تستي استاندارد (سوالات كنكورهاي سال قبل) محك بزنيدتا مطمئن شويد كه ضعف شما در آن مبحث برطرف شده و اگر هنوز ضعفي باقي مانده است از آن آگاه شويد و در صدد رفع آن برآييد. باز هم تاكيد مي كنم ،ايام عيد بهترين زمان براي برطرف كردن ضعف هاي شماست.

يك توصيه كلي
كم كم به مطالعه خود شتاب دهيد و توجه كنيد كه اين شتاب دادن نبايد بصورت افراطي و سنگين باشد از هم اكنون با يك شيب ملايم شروع كنيد و تا زمان كنكور به اوج مطالعه خود نزديك شويد.تنها با اين روند تدريجي رو به رشد است كه مي توانيد مطالعه خود را همواره در حد مطلوبي نگاه داريد . در اين شتاب گرفتن يك نكته يادتان باشيد:
عادت به متراكم خواني را در خود تقويت كنيد اول اينكه تراكم كارهاي روزانه خود را بيشتر روي درس خواندن متمركز كنيد و دوم اينكه در يك روز چند درس مختلف را مطالعه كنيد چرا كه در روز كنكور با تراكم بالايي از دروس مواجه هستيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, توسط غلامی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک